stroop effect

CHOK!!! Tiltræk opmærksomheden med STROOP EFFEKTEN

Jesper Koch NEURO-BLOG @da Skriv kommentar

Der findes en organisation ved navn SANDY HOOK PROMISE, som er på en mission.
De siger:

Prevent gun-related deaths due to crime, suicide and accidental discharge so that no other parent experiences the senseless, horrific loss of their child.

Det er jo en sag, som vi ALLE kan identificere os med, især, hvis du kommer fra fx Virginia, hvor en mentalt forstyrret studerende Cho Seung-Hui, lavede følgende selfie, hvorefter han skød og dræbte 32 studerende og efterfølgende begik selvmord.
Det er jo en forfærdelig historie, men, hvordan omsætter vi det til en kampagne, der VIRKELIG påvirker folk og mobiliserer dem til at tage kampen op i forhold til at forbyde våben i USA?
Og nu kommer det spændende! Sandy Hook har lavet en kampagne, hvor de bruger STROOP EFFEKTEN, som jeg lige vil definere kort:
Når vi præsenteres for bestemte signaler i bestemte situationer har vi en tendens til automatisk, og uden logisk analyse, at tolke dem på en bestemt måde. Og i forlængelse heraf vil bestemte signaler også helt automatisk vække bestemte følelser hos os. Det sker både i en meget simpel laboratorieopstilling, men også i komplekse dagligdagssituationer (… og kampagner)
Læs mere om stroop-effekt her
Tilbage til kampagnen. Sådan gør de det:
En fyr keder sig og skriver derfor på bordet i biblioteket: “I am bored”. Musikken er hyggelig og varm.
Den næste gang, at den unge fyr sætter sig ved bordet har en anden skrevet en besked: “Hi bored nice to meet you”. Den hyggelige musik fortsætter og den feminine skrift indikerer, at det er en pige.
Det gør den unge fyr nysgerrig og han er meget opmærksom på alle pigerne. Hvem er hun? Så forventningen hos mange er, at her er der tale om en kærlighedshistorie.
Stemningen bygges mere og mere op, indtil forløsningen, som er at de møder hinanden. Alting er altså glædeligt og hjertevarmt.
MEN så skabes “the magic moment”, hvor vi VIRKELIG overraskes af det egentlige budskab.
Døren går op og ind kommer en ung mand og skyder vildt omkring sig. Og budskabet er selvfølgelig.
Hvorfor var der ingen, der opdagede det, før det var for sent? Det er, fordi vi alle er optaget af os selv, hvorfor vi ikke fanger de åbenlyse signaler.
På et tidspunkt søger den unge mand fx på facebook for at se, hvilke piger, der går på skolen, men scroller bare forbi dette billede:
Kan du se det?
Her bruges kombinationen mellem STROOP, PERSONIFIKATION og AKTUALITET:
  • Først bygger de en meget stærk forventning op om, hvad dette her handler om
  • De bruger personalisering, i form af “Evan”, sådan, at vi virkelig kobler os på historien
  • Derefter bryder de forventningen markant og hurtigt = stor effekt
  • Det hele kobles sammen med noget forfærdeligt, der er sket i virkeligheden (Yderligere forstærket effekt)
Tankevækkende!
Så du fx drengen i baggrunden på første billede, som sidder og læser om våben? Eller så du ham på tredje billede, hvor han sidder og “skyder” med sin hånd? Nej, vel !
Effekten af denne strategi er ENORM.
Lige nu ser det sådan ud:
  • 2.000 har kommenteret filmen
  • 35.000 har delt den
  • 2,1 mio har liket den

Bottom line er, at, der er skabt massiv engagement og derfor også en helt fantastisk mulighed for at komme i dialog og skabe en bevægelse.

Og når først du lander på deres hjemmeside, høster de frugten af deres arbejde, med denne her:
Vil du gerne lære at adskille dig fra konkurrenterne og tiltrække kunderne uden at jage dem? Så ring til mig på 61289797
Se filmen her:

Jesper KochCHOK!!! Tiltræk opmærksomheden med STROOP EFFEKTEN

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *