priming-linkedin

De F*CKER med din hjerne lige nu!

Jesper Koch NEURO-BLOG @da Skriv kommentar

Jeg har før skrevet en del om, hvordan de store brands påvirker dig til at købe deres produkter, hver eneste dag – HVER ENESTE SEKUND – uden, at du ved det.
Teknikken hedder priming:
Jeg sælger ikke noget til dig. Nej, jeg påvirker din hjerne – din underbevidsthed- med mindst tre signaler på en meget subtil måde. Og jeg gør det sådan, at jeg er HELT sikker på, at du tænker og føler på en bestemt måde og gør det, som jeg vil have dig til, når jeg giver dig et bestemt “udløser-signal”.
Nu tænker du garanteret: “SPOOKY, CRAZY… det er manipulation, lad os forbyde det”
Enig, ja, det er en spooky tanke! Men, det er sådan branding fungerer, uanset om du kan lide det eller ej.
Og du kan ikke forbyde det!
Hvorfor? Fordi, marketing altid vil og altid har handlet om at påvirke (eller manipulere, men det er et grimt ord for mange) kunder til at tænke, føle eller handle på bestemte måder. Det sidste nye på hylden er fx nudging. Nu kalder vi det bare “at puffe”, men ideen er den samme. Og så længe, der er penge i det, vil virksomhederne bruge det. Så jeg mener, at det handler om at både du og jeg må gøre op med os selv, hvor langt vi er villige til at gå etisk og moralsk for at tjene penge.
Nå, men tilbage til priming.
  • Cocacola gør det: Colaflaske + rød farve + positiv stemning = jeg er tørstig, når jeg ser en kvinde i en rød festkjole (Det er faktisk ikke noget jeg finder på :) )
  • Apple gør det: Æblelogo + taglinen “Think Different” + film om unge, der skaber ting = Jeg får lyst til at være kreativ og selvstændig, når jeg spiser et rødt æble
  • Nike gør det: Nikebuen + taglinen “Just do it” + billeder og film om løberen på landevejen = Jeg tager en løbetur for at vise overfor mig selv at jeg er vedholdende og frigjort
Så her er pointen:
Marketing handler ikke om (som de fleste tror) at skabe en TRANSAKTION (Price, Place,Promotion= Salg).
Marketing eller branding handler om at skabe de rigtige associationer mellem brandet og de tanker og følelser, som personen oplever, når de møder brandet (Person, problem, løsning) Dvs. det handler om at kommunikere, hvilken TRANSFORMATION, som brandet repræsenterer, og så sørge for at indkode signaler, der udløser en bestemt følelse og dermed adfærd, når personen møder signalet igen. Det handler om at gå væk fra at se loyalitet, som en funktion, men derimod at se loyalitet, som en FØLELSE.
Lad mig, meget konkret, vise dig, hvordan priming virker. I filmen herunder kan du se, hvordan Lior Suchard Bends bruger priming til at manipulere en stor gruppe mennesker.
Se især sekvensen 2:35 – 9:16

Vil du gerne adskille dig fra konkurrenterne, tiltrække de rigtige kunder og sælge mere til din kundes reptilhjerne og pengepung? Jeg kan hjælpe dig med at udvikle et unikt koncept og en social kampagne, der VIRKELIG får din kunder til at engagere sig og knytte sig til dit brand.
Ring til mig på 61289797
Jesper Koch, ekspert i neuromarketing og Cand.Psych.
Jesper KochDe F*CKER med din hjerne lige nu!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *