Hvorfor er det egentlig at virksomhederne bliver ved med at anvende “push-marketing”? Hvorfor brænder de (hovedløst) så mange penge af på TV-reklamer og kedelige brochurer?
-
Når TV-reklamerne toner frem på tv, stiger vandforbruget, fordi alle går på toilet eller laver kaffe
-
Der er så mange TV-Reklamer, at den enkelte drukner i mængden
-
Den nye forbruger, dvs. unge født efter 1985, søger overhovedet ikke information om produkter i TV. De relaterer sig til andre på de sociale medier og påvirkes af de “influencers”, som de følger på medier, som fx instagram, facebook, pinterest, snapchat, musicals, osv.
På baggrund af sine studier og analyser, siger Nora Ganim Barnes fx:
“Millennials are looking for information before they make purchases, but they’re looking for it from their trusted sources, and their trusted sources are not the manufacturers or providers of products.”
(Barnes er Chancellor Professor of Marketing og Direktør i “Center for Marketing Research”, University of Massachusetts Dartmouth)
Vi ender altså med den samme pointe, som jeg har været fortaler for i de sidste 10 år:
Kunder køber aldrig produkter hos en sælger eller et brand. De søger efter mennesker, som de kan stole på og som kan hjælpe dem til at opnå en følelse, en drøm eller et mål. Derfor handler salg aldrig om at fremhæve produktets egenskaber, men om at placere produktet i en bestemt følelse og hos de rigtige mennesker (influencers), sådan at kunden tillægger produktet en særlig værdi
En strategi er her at anvende “Influencer Marketing”
Det behøver ikke at være svært eller langhåret. Gør det sådan her:
-
Vælg en (og kun en) persona, som du vil kommunikere til
-
Vælg en række influencers, som din persona følger eller er identificerer sig med
-
Kontakt influencerne
-
Placer dine produkter og services hos influencerne
Her et par eksempler:
I sin blog fortæller Amalie Wessel om sin nye yndlingskjole, som er sponsoreret af Nelly.com. Det geniale er selvfølgelig, at Nelly på denne måde laver avanceret product placement på en meget effektiv måde.
Du kan sige, at de:
-
Gør brug af de kanaler, der allerede findes ud til Amalie Wessels følgere
-
Gør et meget dybere indtryk, end de ellers ville kunne via klassiske marketingskanaler