lg2

Dine kunder vil ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG glemme det!

Jesper Koch NEURO-BLOG @da Skriv kommentar

I går talte jeg med en marketingdirektør, der sagde:
Marketing handler jo bare om at vise sit produkt og sit logo så mange gange som muligt, fx i TV-Reklamer
OMG, jeg var lige ved at bide i bordpladen. Fordi, den tænkning bygger på den ældgamle hukommelsesteori, som blev introduceret af Herman Ebbinghausen. En katastrofal tilgang, som ikke desto mindre er den måde at 98% af alle virksomheder markedsfører sig. Og det er derfor de fleste har en ELENDIG return on investment.
NØRDALARM!
Ebbinghausen formulerede glemselskurven, fordi han fandt ud af at han bedst kunne huske meningsløse stavelser, hvis han gentog dem igen og igen (Ligesom TV Reklamer, Brochurer, Telemarketing, osv).
Men han fandt også ud af, at han glemte stavelserne meget hurtigt og ikke kunne bruge det til noget, som helst (Ligesom de fleste marketingkampagner).
I dag ved vi, at vi husker det, der har gjort det største indtryk på os.
Det vil sige vi husker ikke et logo, eller en reklame, fordi vi har set det mange gange. Vi husker det kun, hvis vi forbinder det med stærke følelser og relationer
For ikke så længe siden afslørede jeg fx en af Coca-colas hemmelige ingredienser i forhold til at blive et MEGA BRAND:

Det handler simpelthen om først at skabe en (1) situation, der (2) udløser en meget stærk følelse, hvorefter du (3) placerer produktet i denne situation

Lad os lige bygge videre på den, idet vi kigger lidt mere på at kombinere nogle neurotriggere:
  • Emotioner: Dine kunder kan ikke huske dit produkt, men, hvis du kan skabe en stærk følelse i en situation, hvor de møder dit produkt, så vil de huske dit produkt.
  • Kontrast: Du vil være bedre til at fange dine kunders opmærksomhed, hvis du forstærker kontraster mellem negativ-positiv, lyst-mørkt, stor-lille, osv.
Det vil sige, at vi, ved at koble disse to, kan nå frem til en social strategi i vores markedsføring, som jeg kalder den EMOTIONELLE KONTRAST:
Emotionel kontrast skaber du fx ved:

(1) Først at skabe en forventning om, at der vil ske noget godt, hvorefter du (2) skaber en situation, der er meget ubehagelig (kontrast) og som derfor ret hurtigt ændrer personens følelse fra positiv til negativ (emotionel kontrast. (3) Når personens emotionelle reaktion er på sit højeste leverer du så løsningen, som bringer personens positive følelse tilbage igen.

På den måde har du virkelig aktiveret personens følelser og knyttet den positive følelse sammen med dit brand og din løsning. Og den oplevelse vil din kunde huske ALTID.
Se fx denne guerilla-marketing kampagne, som blevet lanceret af LG G2 Mobile, hvor de virkelig udnytter emotionel kontrast til det yderste.

Ring til mig, hvis:
  • Du ønsker at adskille dig fra konkurrenterne
  • Du vil tiltrække kunderne frem for at jage dem
  • Du vil udvikle et koncept eller strategi, der konverterer din virksomhed fra en struktur til en bevægelse
  • Du simpelthen bare vil være bedre til at kommunikere dit budskab
Jesper Koch, ekspert i neuromarketing. (45) 61289797
Jesper KochDine kunder vil ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG glemme det!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *