stress-test

Gør (lidt) grin med kunderne! Det hedder “PRANK MARKETING”

Jesper Koch NEURO-BLOG @da Skriv kommentar

Virksomhederne (måske også jer) har VIRKELIG fået øje på værdien af sociale kampagner på youtube, facebook, linkedin, instagram, osv.
Lige nu investeres der MASSER af penge i SoMe. Men, når den første eufori har lagt sig, rammer virkeligheden de fleste med 1000 km/t:
Hvordan adskiller vi os fra alt det andet indhold på nettet? Hvordan undgår vi, at det bliver kedeligt, sådan at kunderne faktisk gider at like og dele vores indhold? Og endnu vigtigere, hvordan bidrager indholdet til, at kunderne synes, at vi er meget “federe”, end de andre på den overfyldte markedsplads, fordi vi gør det på en helt anderledes måde (Brand value)?
I dag vil jeg give dig lidt indsigt i en social marketing strategi, der, med garanti vil øge dine likes og delinger.
Det er det, jeg kalder PRANK MARKETING.
Prøv at skriv “prank” på youtube, så vil du finde videos og sider, der har millioner af likes (Jatak).
Du kan bruge de samme principper i din marketing. Prank- marketing eller “skjult-kamera-marketing” foregår på den måde, at dit produkt, din service eller dit budskab placeres i følgende situation:

Kunden overraskes og påvirkes følelsesmæssigt, fordi personer, genstande eller handlinger optræder på uventede eller ulogiske måder, og opfordrer til bestemte handlinger eller holdninger.

Det første eksempel på Prank Marketing er fra Nivea Tyskland:
Nivea vil gerne sælge en deodorant, der (efter sigende) skulle være særlig god, når man sveder meget. Her kunne de have valgt at få en ekspert til at fortælle, hvorfor netop denne deo virker bedre. Men nej.
De gør det ud fra følgende PLOT – strategi:

PROBLEM:

Hvis du bliver meget presset og sveder meget lugter du fælt.

LØSNING:

Vi har lavet en “stress protect” deodorant

ORIGINALITET:

Vi finder nogle intetanende mennesker og udsætter dem for en meget stressende situation (de er efterlyst af politiet). Resultat: De vil blive meget oprevet og sveder meget.

TRANSFORMATION:

Når stressniveauet er aller højest (fordi det handler om at opbygge spænding), kommer der en politibetjent (autoritet) med en metalkuffert. Han åbner kufferten og der står “Er du stresset? Så brug Nivea Stress Protect”.

 

Lad os også tage nogle danske eksempler.
Carlsberg bruger lidt samme strategi i denne sociale kampagne.

PROBLEM:

Når du har haft det hårdt og er blevet presset, er det altid rart at kunne slappe lidt af med en Carlsberg. Måske kan du endda møde nye mennesker, der også kan lide Carlsberg.

LØSNING:

Vi bruger en biograf, som scene, og sørger for, at der kun er 2 ledige pladser tilbage (typisk par). Resten af sæderne fylder vi op af brysk udseende biker-typer.

ORIGINALITET:

Eksperimentet går nu ud på at parrene bliver utrygge, når de går ind i biografsalen, fordi de er de eneste, der ikke er bikere. Overraskelsesmomentet er så at, hvis parret vælger at sætte sig, vil sidemanden knappe to Carlsberg op og salen bryder ud i jubel.

TRANSFORMATION:

Ligesom i Nivea-reklamen, bygger vi spændingen op indtil vi når et klimaks. Der ændrer stemningen/følelserne sig nu lynhurtigt fra pres/ubehag til forløsning/glæde – OG så er tiden helt moden til at præsentere budskabet: “That Calls for a Carlsberg”

Det sidste eksempel er fra Fakta, som har brugt Prank-Marketing i mange år:
Fakta ønsker at brande sig selv, som “særligt flinke”. I denne sociale kampagne kobler de (1) employer-branding og (2) artefakt-branding sammen med deres prank-marketing strategi.
  1. Employer-branding handler om at synliggøre en persons holdninger og værdier. I dette tilfælde er det “Niels K. – Direktør i Fakta”, der siger “Det nytter jo ikke noget, at det kun er medarbejderne, der er flinke i Fakta”.
  2. Artefakt-branding handler om at personliggøre en maskine eller en genstand, sådan at denne understrege en bestemt kultur/budskab. I dette tilfælde bliver det “Den flinke flaskeautomat”

Skal vi lave noget fantastisk indhold til din markedsføring? Eller måske skal vi lave en kreativ genial kampagne, der sætter din virksomhed, produkt eller budskab på verdenskortet?
Jeg kan også lave en GRATIS mini-workshop om Neuromarketing og sociale kampagner til jer, hvis I er en virksomhed med vækstambitioner.
Ring allerede i dag på 6128 9797
Jesper Koch
Jesper KochGør (lidt) grin med kunderne! Det hedder “PRANK MARKETING”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *