TRump-1024x777

Marketingstrategien, der overrumplede konkurrenten!

Jesper Koch NEURO-BLOG @da Skriv kommentar

Ok, nogle gange HADER jeg at få ret!
I går påstod jeg at Trump ville vinde til sidst, ikke fordi han har den mest gennemtænkte strategi, men fordi han har den stærkeste historie og har evnen til at opbygge spænding, tiltrække opmærksomheden og fortælle sin historie med fuld kraft til en udvalgt persona.
OG HAN GJORDE DET!
Guess what! Steve Jobs fulgte den samme strategi og havde evnen til at gå hele vejen, ligesom vi ser Trump gøre det nu.

Her er nogle af elementerne i strategien:

1. Identificer en persona med et problem:

Trump kommunikerede til “den sure hvide mand”, som har politikerlede, oplever at USA har tabt status i verden, som er bange for at fremmede skal tage hans job, osv.
Jobs kommunikerede til “den lille kreative iværksætter”, der gerne vil have muligheden for at skabe noget nyt, men føler sig undertrykket af store kommercielle koncerner (IBM), der ikke vil give plads til de små.

2. Lav et PLOT og et stærkt fjendebillede

TRUMP:
Trump byggede sin historie op omkring (1) den amerikanske drøm og (2) Moses, der fører folket til det forjættede land.
Han siger:
“Engang var USA en stor nation, som alle beundrede og hvor alle havde muligheden for at skabe sin egen succes”. I dag er USA blevet et bureaukrati, hvor politikerne ikke tør tage ansvar og kun tænker på sig selv og hvor der næsten ikke er plads til rigtige amerikanere mere
Trump bruger blandt andet mexicanerne, som et billede på nogle fremmede, der vælter ind over “de rigtige amerikanere” (Der er ikke plads til det udvalgte folk). Hillery Clinton bliver altså her støbt ind i den negative historie.
“Hun er erfaren, men det er dårlig erfaring fra et sygt system og så er hun iøvrigt kriminel”
Sådan siger Trump.
Trump iscenesætter sig, som frihedskæmperen og den særligt udvalgte. Det er en slags “Mosesfigur”, der måske ikke er den bedste politiker, men derimod den, der er udvalgt til at lede det udvalgte folk til det forjættede land, hvor alting er godt igen.
Trump er lederen af den sure hvide mands mission!
Akkurat, som Moses:
Gud sagde til Moses: “Jeg har set, hvorledes mit folk bliver undertrykt i Egypten, og jeg er kommet ned for at udfri dem og føre dem til et dejligt land, der flyder med mælk og honning”. Og gud fortsætter: “Derfor sender jeg dig til Farao for at forlange, at han skal lade dig føre mit folk Israel ud af Egypten”
Dette lyder måske absurd, men dette er en MEGET stærk arketypisk fortælling, der appellerer til den sure hvide amerikaner BIG TIME.
JOBS:
Apple byggede deres PLOT op omkring (1) historien om Davids kamp imod Goliat og (2) George Orwells roman 1984, hvor “Big Brother is watching you”.
I Apples kommunikation blev IBM sidestillet med Goliat: Den store kæmpe (Big Blue), som har masser af muskler og som bare vil smadre det hele, men som ikke er særlig intelligent og hurtig. Og, som kontrast til dette, blev Apple naturligvis beskrevet, som David: Den lille kreative, fleksible og hurtige dreng, der kæmper for det gode og som til sidst ender med at slå mastodonten, på trods af at han ikke blev spået mange chancer.
Og hvad angår Big Brother-fortællingen, så fortalte Apple igen og igen, at de kæmper for den lilles frihed og ret til at være sig selv, på trods af at IBM forsøger at kontrollere markedet og overvåge alle.
Som et genialt marketingtræk blev Macintosh Computeren derfor introduceret til Super Bowl i 1984, på denne måde:

3. Lav en Tagline, der leverer missionen

JOBS: Think Different
TRUMP: Make America Great Again

4. Fokuser på priming

Priming handler om at levere det samme budskab igen, igen, igen…. og igen
JOBS:
Steve Jobs lavede ikke en vifte af produkter, som efterfølgende skulle lanceres og hvor kunden, så skulle træffe en masse valg.
Nej, Steve Jobs og Apple var de første, der VIRKELIG begyndte at bundle deres produkter. I stedet for at skyde en masse spredhagl ud på markedet og håbe på at noget af det rammer en eller anden, så lavede han en et “fuldautomatisk maskingevær”, der var direkte rettet mod den udvalgte persona:
DET SAMME PRODUKT skydes konstant ud til den samme udvalgte persona
Produkterne blev, med andre ord, samlet i et KONCEPT eller system, der kunne kommunikeres ikonisk, enkelt og lækkert til en kunde, der kun skulle tage et eneste valg. Nemlig, “Ja, tak. Jeg er en Apple (Wo)man” eller “Nej, tak. Jeg er en Big Blue (Wo)man”.
Så konceptet blev en del af missionen. Og i stedet for at bruger masser af penge på forskellige designlinjer, brugte han alle pengene og tiden på at overbevise sit publikum ud fra super skarpe “one liners”.
TRUMP:
Prøv lige at se på Donald Trumps valgkamp. Han gjorde det samme. Han har ikke fulgt den sædvanlige logik, som Hillery Clinton administrationen (og andre kandidater før hende). De brugte masser af tid og penge på at lave materiale og flyve rundt for at fortælle vælgerne, hvorfor det er mest logisk rigtigt at stemme på Clinton og ikke Trump.
Trump derimod har fokuseret på at få sin tagline til at brænde igennem i medierne. Så han fik, ligesom Jobs, konstrueret et “fuldautomatisk maskingevær”, der bare stod og skød det samme budskab ud igen og igen: Make America Great Again”.
Du kan sige at Hillery Clinton, på en meget kluntet måde, har forsøgt at følge rationel logik og kommunikere til vælgernes logiske hjerne:
Vi gør som altid, fordi vi er blevet enige om, hvad, der den rigtige måde
Trump er derimod gået all in på at kommunikere til følelserne og dermed vælgernes reptilhjerne.

Er løgn vejen frem?

NEJ! Jeg tager markant afstand fra løgn og utroværdig kommunikation.
Men, lad os se det i øjnene:
Trump og Jobs var begge løgnere!
Da Steve Jobs pitchede NeXT for første gang, brugte han en video på sin bærbare computer, hvor han fik tilskuerne til at tro at OS teknologien faktisk virkede. MEN DET GJORDE DEN IKKE PÅ DET TIDSPUNKT!
Da Jobs pitchede iPhonen, var den slet ikke færdig. Det var stort set bare et metaletui. DEN VIRKEDE HELLER IKKE!
Det ser ud til at Trump gør det samme med sine projekter. Ligesom Jobs, er det ikke ham, der sørger for at tingene bliver gjort. Hans opgave er at levere missionen og at opbygge spænding og høje forventninger, mens andre sørger for at det bliver eksekveret.
Så nu bliver det spændende om Trump på en eller anden måde kan levere varen. Hvis han ikke kan, så vil hans eftermæle blive “den store nar i præsidentrækken”. Hvis det lykkes vil han derimod blive husket, som “den geniale, skøre kugle, den visionære, der så noget, som vi andre ikke kunne se”.
VIL DU GERNE VINDE?
Jeg kan lære dig, hvordan du adskiller dig fra konkurrenterne og tiltrækker de bedste kunder. Jeg lærer dig ikke at lyve, men derimod, hvordan du får udviklet en marketingstrategi og et brand, der øger din synlighed og vækst.
Jesper KochMarketingstrategien, der overrumplede konkurrenten!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *