Transformationan forside

Sådan får Google, Facebook og Apple succes med deres branding!

Jesper Koch NEURO-BLOG @da Skriv kommentar

Hej, jeg har lyst til at dele nogle meget vigtige indsigter med dig, som kan hjælpe dig til at få enorm succes med din branding og marketing. Det er nogle indsigter og regler, som Google, Facebook, Apple (og alle de andre mega brands) følger til punkt og prikke.
Here it goes:
  • Tænk ikke din virksomhed, som en struktur, men som en bevægelse drevet af en meget stærk mission.
  • Fokuser ikke på transaktionen (køb vores produkt), men på transformationen (den forskel dit produkt gør for rigtige mennesker i den rigtige verden)
  • Det er ikke selve produktet, der er vigtigt, men den PERSON, som bruger produktet og på den PAIN, som produktet fjerner. Det betyder samtidig, du og dine kolleger er ret uinteressante. Det er kunden, der er interessant.
  • Loyalitet er ikke en funktion, det er en FØLELSE
  • Derfor, hold op med at kommunikere dit produkt til en køber (transaktion). Lav derimod situationer, rammer, historier, hvor din persona fortæller sin engagerende historie, sådan at potentielle kunder får lyst til at like, dele og kommentere. Det vil sige FÅ KUNDERNE TIL AT TALE MED KUNDERNE.

GOOGLE

Googles mission er:
At organisere al verdens information og gøre den tilgængelig og brugbar for alle.
Her kunne teknikeren fristes til at sige “ok, så handler det jo bare om at lave en god brugerflade og en god søgemaskinie”. Og her har han jo ret. Men det handler om meget mere end det.
Det handler om at gøre missionen tydelig, forståelig og levende, sådan, at vi bliver påvirket emotionelt (loyalitet som følelse) og sådan at vi identificerer os med bevægelsen.
Til dette formål anvender både Google, Facebook og Apple i høj grad neurotriggeren PERSONIFIKATION. Det gør de selvfølgelig, fordi ingen har lyst til at knytte sig til et produkt, men vi kan knytte os til personer og deres historie.
Strategien er simpel:
1.Find en eller flere personer, der har en erkendt eller uerkendt smerte. 2. Giv dem et produkt, som de kan bruge til at fjerne smerten med. 3. Fortæl historien på en inspirerende måde, der opfordrer os til at tage del i bevægelsen.
I Youtube-kampagnen “Pride for everyone” fortæller Google fx historien om moren, der har oplevet en enorm smerte, fordi hendes søn begik selvmord. Det skete, fordi han havde det svært i skolen, fordi ingen ville acceptere, at han var homoseksuel og at han havde fået en drengekæreste.
Moren ser det i dag, som et kald at lave pride parades. De mange parades skal skabe åbenhed og forståelse, at vi er forskellige, og du har lov til at være den du er, uanset seksualitet.
Googles geniale strategi er her at koble morens og Googles mission sammen, fordi ingen gider at høre om en teknisk løsning, men alle identificere sig med moren og de, der har det svært. Jeg kalder det også “emotionel bundling”, men det fortæller jeg om en anden gang.
Filmen indledes således med teksten:

Pride handler om at hylde den du er, og dem, du elsker. Men millioner af mennesker verden over har ikke mulighed for at deltage

Google præsenterer derfor løsningen (produktet) “GOOGLE CARDBOARD VIEWERS”, som gør det muligt at opleve paraden alligevel.
Produktet er på den måde ikke længere bare et produkt. Nej, det er en måde at skabe glæde, forståelse og sammenhold. Resultatet er voldsomme reaktioner (Og øget neurotransmitteraktivitet, hos os, der ser det) og dermed også en forstærkelse af brand value.
Og på intet tidspunkt ser vi en sælger fra Google, der siger “køb vores produkt”. Nej, det er kunderne selv, der er med til at brande Google via deres spontane reaktioner.
I slutningen siger en kvinde fx:
Med denne oplevelse kunne jeg mærke og se med stor tydelighed kærligheden og medfølelsen fra alle disse mennesker.
Det er terapi for sjælen. Det giver dig styrke til at fortsætte kampen og fortælle alle, der ikke er har, at de ikke står alene. Vi står sammen.

FACEBOOK

Facebooks mission er:

At give mennesker muligheden for at dele og gøre verden til et mere åbent og forbundet sted

Så, hvad gør Facebook?
De laver selvfølgelig filmen om Erika & Esmeralda, der er 11 år, og som allerede har bygget en robotarm. En meget inspirerende historie, der indledes med en reflektion fra Facebooks side:
The internet would have helped big time.Think about all the ideas, all the inspiration, all the other 11 year old robotbuilders. Imagine what else they could have done.
Og i slutningen serveres så budskabet:

Because the world need their ideas and creativity. The more we connect the better it gets.

 

APPLE

Apples mission

To think different. To build the worlds best computers for the people that want to change the world

Og her kommer så et bud fra Apple, nemlig historien om Dylan, som er autist.
Kampagnen hedder “Dylans path” og indledes med at Dylans mor, Tami Barmache, beskriver den smerte, det er, at være mor til et barn med autisme, og de fordomme, som Dylan ofte møder fra omgivelserne:
If you just go on with what you see on the outside, the assumption is often that there is a lack of intelligens.
Så her er muligheden for at Apple virkelig kan vise, hvilken forskel deres ipad (voice recognition) kan gøre for mennesker, som Dylan og hans mor.
De skriver selv om filmen:
 IPad made a big difference in how he connects with others
Men igen, så er det stærkeste buskab ikke det, som Apple selv kommunikerer, men det vi hører fra Tami og Dylans egen mund. Det er DET, der trænger igennem vores kommunikationsfilter.
Tami hamrer det helt på plads, idet hun siger:

As his mom it is just the most incredible thing ever suddenly to start to hear you childs voice.

Og trumfen er selvfølgelig Dylan, der afslutter med ordene:

Without the voice people only see my autism and not the real me

Ring til mig, hvis:
  • Du ønsker at adskille dig fra konkurrenterne
  • Du vil tiltrække kunderne frem for at jage dem
  • Du vil udvikle et koncept eller strategi, der konverterer din virksomhed fra en struktur til en bevægelse
  • Du simpelthen bare vil være bedre til at kommunikere dit budskab
Jesper Koch, ekspert i neuromarketing. (45) 61289797
Jesper KochSådan får Google, Facebook og Apple succes med deres branding!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *