mr-wind

Sådan gør du dit budskab sjovt og MEGA INTERESSANT – Jeg kalder det “Cartoon Marketing”

Jesper Koch NEURO-BLOG @da Skriv kommentar

Ok, denne her sætning hører jeg rigtigt tit fra nye kunder:

Vores produkt er jo egentlig ret kedeligt, så hvordan skal vi overhovedet gøre det sjovt og interessant?

Nu er det jo ikke sådan at marketing bare skal være en latterklub, men humor er nu engang en af de hurtigste og mest effektive veje til din kundes hjerne, hjerte og pengepung. Og der er CARTOON MARKETING et godt værktøj.
Jeg definerer Cartoon Marketing sådan her:

De tekniske eller rationelle egenskaber ved et produkt eller en serviceydelse konverteres til en fiktiv person (Cartoon Character), der rummer de samme værdier og holdninger, som produktet eller resultatet af at anvende produktet . Derefter laves der et PLOT, hvor personen typisk overkommer eller forsøger at overkomme forskellige barrierer (Cartoon Story) ift. at overbevise andre om at gøre noget andet, end de gør.

Her er det første eksempel på “Cartoon Marketing”:
EPURON er et Australsk firma, der har specialiseret sig i sol og vindenergi.
De kunne have valgt at fortælle side op og side ned omkring, hvorfor vindenergi er en god ting. De kunne også have vist den ene vindmøllepark efter den anden, men de valgte følgende PLOT-analyse i stedet for:
PERSONA/PROBLEM:

Vinden bliver “Cartooniseret” til en lidt kluntet fyr ved navn Mr. Wind. Hans problem er, at alle ser ham, som en forstyrrende irritation i dagligdaqen, som de egentlig helst vil være fri for.

(FOR) LØSNING:
Pludselig en dag sker der noget, der ændrer Mr. Winds liv. Der er endelig en, der accepterer ham, som den han er, og inviterer ham til at sidde ved siden af ham og tilbyder ham et job.
TRANSFORMATION:
Pludselig oplever Mr. Wind at han bliver accepteret, at han kan udnytte sit fulde potentiale og gøre en forskel. Filmen afsluttes med taglinen “His potential is ours”,  hvorefter Epurons logo toner frem med endnu en tagline “INVESTING IN WIND ENERGY”
På denne sofistikerede måde har Epuron ikke alene kommunikeret HVAD de arbejder med, men også HVORFOR de gør en forskel og de har tydeliggjort den holdningsmæssigemodstand de ofte møder, når kunderne skal skifte fra traditionel energi til vindenergi.

 

Det næste eksempel bringer os til USA, hvor der bor en fyr ved navn JP Sears. Han er coach, yogalærer og kostvejleder. OMG det har han da ikke en chance for at leve af, tænker du sikkert? Man kan jo fodre burhøns med coaches og kostvejledere. Og det har du ret i, men JP Sears har VANVITTIG succes, fordi han bruger Cartoon Marketing.
I stedet for at fortælle, hvordan du kan få et bedre liv ved at arbejde sammen med ham, så har han opfundet en fiktiv person – en Cartoon – som på en ekstrem grotesk måde forsøger at overbevise/heale mennesker, der ikke lever efter hans principper.
Kort sagt, så laver han tykt grin med sig selv og hele sin branche, hvilket har givet ham (hold lige fast) over 800.000 følgere, der elsker hans film og sjove gimicks. Alt sammen har han så samlet under brandet/bevægelsen “Ultra Spiritual Life” – JP Sears. Og på hans side viser han så alvoren bag alt det groteske og sjove i form af seriøse kundecases. Kunderne ELSKER det og han har et kundeflow, som mange vilde slå fodboldbaner for at få fat i.
Her er et af mine yndlingsafsnit fra Ultra Spiritual Life:

Er du marketingchef i verdens (måske) kedeligste virksomhed? Så ring til mig på 6128 9797.  Jeg hjælper dig til at adskille dig fra konkurrenterne og kommunikere direkte til kundens reptilhjerne og pengepung.
Jesper Koch
Neuromarketing specialist
Jesper KochSådan gør du dit budskab sjovt og MEGA INTERESSANT – Jeg kalder det “Cartoon Marketing”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *